BETEL BIKERS

MC-UTFLYKT MED BETEL BIKERS

På gång! I sommar kommer vi att ordna mc-utflykter med BETEL BIKERS! Du som har mc är välkommen med!
Varje tillfälle startar vid Betels parkering och det blir en heldag varje gång. Du får gärna höra av dig till Cleas Ekeroth att du ska med. Skulle du missa att meddela är du ändå varmt välkommen! Vi återkommer med mer info om rutter och hur vi gör med mat.
Lördag 20/5 9:00
Tisdag 30/5 17:30
Söndag 18/6 9:00
Söndag 16/7 9:00
Söndag 30/7 9:00

SÖNDAG 16/7 9:00 - Fjärås-trakten

Söndag den 16 juli tänker vi ta en mc-tur runt sjön Lyngnern vid Fjärås och trakterna där om kring. Cirka 22 mil och vi är nog hemma igen vid 16-tiden, lite beroende på hur lång tid matraster, färjor, bensträckare och pratstunder tar och på hur bra reseledaren är på att hitta...

Turen går på asfalterade småvägar och nån sträcka på större väg. Vi håller lugnt tempo och njuter av kurviga vägar och naturen!

Samling på Betelkyrkans parkering på Hönö, Lindblomsvägen 21, Söndag 16 Juli prick klockan 09.00. (09.20-färjan.) Utsocknes boende kan ansluta på lämplig plats längs resrutten. Hör bara av dig så bestämmer vi nåt.

Kom med full tank, pumpade däck, spänd kedja och avslappnat sinne!

Vi planerar att stanna till och äta på restaurang Storstugan vid Tjolöholms slott men ta gärna med nåt som du kan dricka och tugga på under nån bensträckare.

Planerad rutt: Älvsborgsbron, Frölunda, Säröleden till Lindåsmotet, Lindome, Anneberg, Hjälm, Fjärås kyrka, Sätila, Torrås, Fotskäl, Björketorp, Förlanda, Gällinge, Breared, Landa kyrka, Buerås, Kläppa, Tjolöholm, Onsala, Lunna, Heberg, Kyrkobyn, Släp kyrka, Billdal, Askim, Frölunda och hemåt.

Du får gärna höra av dig till Claes att du ska med. Skulle du missa att meddela är du ändå varmt välkommen!
Claes Ekeroth
claesekeroth@hotmail.com

SÖNDAG 30/7 9:00 - Vargön

Söndag den 30 Juli tänker vi ta en mc-tur till Vargön, nära Trollhättan.
Cirka 22 mil och vi är nog hemma igen vid 16-tiden.

Samling på Betelkyrkans parkering på Hönö, Lindblomsvägen 21, Söndag 30 Juli prick klockan 09.00. (09.20-färjan.) Utsocknes boende kan ansluta på lämplig plats längs resrutten. Hör bara av dig så bestämmer vi nåt.

Kom med full tank och packväskan välfylld med nåt du kan grilla när vi kommer till Vargön.

Vi blir mottagna av heta grillar och varma Vargön-bor och hoppas på en trevlig säsongsavslutning med Betel Bikers!
Ta också gärna med nåt som du kan dricka och tugga på under nån bensträckare längs vägen.

Planerad rutt: Torslanda, Säve, Kungälv, väster om Göta älv, Diseröd, Lilla Edet, Trollhättefallen och Oscarsbron, Vargön.
Hemfärden går på östra sidan av Göta älv: Holstorp, Härstad, Väne-Åsaka, Västmantorp, Stora Mellby, Sollebrunn, Gräfsnäs, Skepplanda, Kilanda, Ryd, Nödinge, Kungälv, Säve, Torslanda och hemåt.

Claes Ekeroth
claesekeroth@hotmail.com

Att köra MC i grupp

Det finns en del att tänka på då man skall köra MC i grupp.
Lämpligast kör vi i ett zick-zack mönster för att inte få för långa avstånd mellan motorcyklarna.
Det håller ihop gruppen men ger ändå tillräckligt avstånd till framförvarande.
Viktigt att tänka på att var och en skall kunna använda hela körfältets bredd vid behov,
kör alltså inte i bredd.
Inför snävare kurvor eller kurviga vägavsnitt ökar vi avståndet till varandra eftersom vi då vill ligga på rad för att kunna ta kurvorna på rätt sätt.
Den som vill köra i lite lugnare tempo håller sig långt fram i gruppen och den som vill köra lite fortare håller sig längre bak. Behåll din plats och kör inte om nån i gruppen.
Försök att hålla rätt tempo så vi håller ihop gruppen men kör inte fortare än du känner dig trygg med.
Titta i backspeglarna för att ha koll på den bakom dig, kommer han/hon på efterkälken så saktar du in så du hela tiden har kontakt med den bakom.
Tänk på att underlätta omkörning om vi blir upphunna av annan trafik. Skapa lucka framför dig så det finns plats för den som kör om dig att komma tillbaka in i rätt fil.

MC-koll

Titta igenom din motorcykel så att den är i bra skick inför turerna.
Använd gärna ramsan: Reglage, Slitage, Läckage.

Reglage:
Kolla att bromsreglagen inte är svampiga eller går ända in emot styret,
kopplingshandtaget inte hackar, knakar eller går för trögt,
kolla att gashandtaget löper lätt och går tillbaka av sig självt,
kolla knappar och lampor.
Slitage:
Kolla att däcken inte är för slitna, har skador eller sprickor. Kolla rätt lufttryck.
Kolla bromsbeläggen och skivorna.
Kolla kedjan så den är nysmord och rätt spänd.
Om du har möjlighet kolla även styrlager, hjullager och svinglager.
Läckage:
Kolla att det inte läcker bensin, bromsvätska, kylarvätska eller olja från motorn eller kardan.
Kolla så att gaffelbenens tätningar inte läcker.
Kolla också att kåpor, väskor, ljuddämpare och annat inte sitter löst.

Du som mc-åkare bör också tänka på din egen säkerhet och använda rätt utrustning
- allt ämnat för mc-åkning.
Skyddskläder
Ryggskydd
Stövlar
Handskar